Forside

Hvem er vi?

Bestyrelsen

Nøglepersoner

Hvad er sket siden sidste opdatering?

Nyt fra Bestyrelsen

Mindeord om Tove Pedersen

Aktuelt nu!

Link til vores
Facebookside


Kontakt:

Kalender

Beretninger

Gallerier

Handelspladsen

Nyt fra Motor-
historisk Sam-
råd


http://motorhistorisk.dk/

Links

Medlemsliste, køretøjsliste og køretøjsgalleri



Seneste opdatering 09.02.2018.
Webmaster

 

 

 

 

    

 

Som brødre vi dele…
Af Erik Bisgaard

                            


Det er ikke unormalt, at far og søn finder sammen om en fælles hobby, der hedder veteranbiler, men det
er sjældent, at tre brødre kan dele den samme interesse – og endda bo i samme by. Men sådan er det for
de tre brødre Toft i Amtoft – Børge, Vagn og Jens Kristian, De to første er oprindeligt uddannede
mekanikere, og Vagn Toft har endnu eget autoværksted i Amtoft. Den sidste svigtede familietraditionen
og blev i stedet lærer på Vesløs skole, og det må han stadig høre en hel del for, når de tre er samlet. Jens
Kristian kan ikke som sine to brødre skrue i bilerne, men må ty til deres hjælp, når det brænder på. ”Lygten”
fik dem samlet en dag i august med deres flotte køretøjer, som på hver sin måde præsenterer en del af den
europæiske bilindustri efter sidste verdenskrig.

Vagn Toft købte i 2007 en åben Jaguar XK120 – en af bilhistoriens legender. Bilen var adskilt, havde kørt i
mange år i USA, men var nu hjemtaget af en grossist. Alle de forkromede dele var renoveret og pakket pænt ind i avispapir, rammen var sandblæst,
men så var det også sagt. Vagn arbejdede på bilen i tre år, og i dag fremstår den som ny. Selv det smukke magnolieinteriør er fornyet med tynd finer,
som han møjsommeligt har badet i vand og derefter bøjet til og limet fast. Det er utrolig smukt håndværk og Jaguaren er i dag i en klasse for sig, malet
i grøn racing green metalfarve, som Jaguar allerede dengang anvendte til sine dyre modeller og med nyt          
læderindtræk.XK 120 modellen blev første gang vist i 1948 og fik straks et stort publikum. Den var den-
gang verdens hurtigste bil. En prøve i Belgien viste, at bilen – uden frontrude - kunne klare 132 miles
eller et godt stykke over 200 km. i timen, hvilket var helt uhørt i 1948. Jaguar havde lovet en tophastighed
på 120 miles, eller knap 200 km. i timen, så løftet blev holdt. I 1952, hvor bilen for længst var blevet en
legende, prøvede Sterling Moss og et team af racerkørere bilen i Frankrig i syv dage og nætter med fuldt
knald på 3,5 liter motoren med 160 hk, som i øvrigt var udviklet af Jaguar i forvejen, og bilen klarede
ærterne med en gennemsnitsfart på 100,31 miles. Og dermed beviste den nye motor sin værdi. Jaguar
beholdt den også stort set uændret i næsten 40 år.
-Bilen står mig i 340.000 kr, men skulle jeg have betalt min timeløn, så skulle den koste 3 millioner, griner
Vagn Toft, som kun kører få gange i den hver sommer. Til gengæld kan den beundres i udstillingslokalet
ved værkstedet i Amtoft.
agn er allerede på udkig efter et nyt emne. Denne gang skal det være efterfølgeren for XK120, der hed XK
140. Den fulgte efter XK120 i 1955 og blev produceret til 1958, hvor den sidste i serien XK150 tog over til
1960. Alle tre modeller er i dag blandt verdens dyreste biler og sælges for 600.000-800.000 kr.


Så store tal kan broderen Børge Toft slet ikke bidrage med. Han er ejer af en engelsk Sunbean Rapier fra
1970, en flot engelsk sportscoupe med 5-gear og elektrisk overgear. Børge og Vagn er begge uddannet hos
Sunbean-Hillmann forhandleren i Thisted i 60´erne og gammel, engelsk kærlighed ruster ikke, så da han
så en Sunbean Rapier til salg, slog han til.

-Jeg havde aldrig set modellen før, selvom jeg havde repareret Sunbeam i mange år. Der blev også kun
importeret 11 stk. af modellen i 1968-1972, hvor den udgik og Sunbeam sammen med den øvrige Rootes
Group blev solgt til Chrysler – og kort efter helt døde ud.

Forhandlingen af Sunbeam og Hillmann ophørte herhjemme i 1970, så det er en af de sidste overlevende Rapier, der findes herhjemme, fortæller Børge. Bilens
1725 ccm. motor udvikler 90 hk og den kører som en moderne bil, meget økonomisk med sit overgear.
Børge købte den i Bedsted, men bilen er oprindeligt solgt i Herning og den fik lov at stå i 15 år, fordi motoren var defekt.

Til gengæld købte han yderligere to reservedelsbiler af samme model, så han har papirer på tre Rapiers. Bilen er i øvrigt til salg for 45.000 kr. Den er speciel og deler ofte vandene, fortæller Børge. Nogle kalder den smuk, andre synes den er grim. I hvert fald er den med til at bevidne den engelske bilindustris sidste år herhjemme.

Den sidste bil blandt brødrene har en sjov historie. Den er gået på omgang, efter at Børge oprindelig så den i en dynge sand uden for N.C. Andersens betoncentral på Stensagervej, ikke langt fra klubhuset på Hejrhøjvej. Entreprenørfirmaet havde brugt bilen som mandskabs vogn, men nu var den kasseret. Det er en Mercedes 170 DS fra 1952 og der blev i alt produceret 12682 af denne model i 1952 og 1953. Det er en dieselmotor, der driver bilen og motoren er oprindeligt en førkrigs-model, som blev taget i brug igen efter verdenskrigen. Herhjemme er det en af de første dieselbiler og den blev oprindeligt købt som taxa i Vangså. Herefter købte entreprenørfirmaet den, og til slut blev den taget under kærlig behandling af Børge, som sammen med sin familie kørte mange ture med den i 60´erne, bl.a. til Harzen, hvor tyskerne var meget begejstrede for at se en gammel Mercedes igen.
                                                                                                                                                                   
I 1968 byttede han sin Opel P1 med broder Jens Kristian, som kørte i sin Mercedes et par år,
før han drog til Afrika, og Børge igen fik brugsret over den, men derefter blev i en årrække stillet
i laden, indtil Børge igen fik fat i den for fire år siden og renoverede den gamle Mercedes for sin bror.
Det er stjernen på fronten, der fascinerer mig, fortæller Jens Kristian. Den symboliserer at Mercedes
er bedst i vandet, i luften og på jorden…
Mercedesen har i øvrigt tjent mange formål i sin tid hos brødrene. Den har trukket traktorer i gang
og været spændt for ukrudtsharven. Familien havde også en tilsvarende Mercedes model 170 V, som
Vagn kørte i, men den fik et brat endeligt, da motoren blev pillet ud og i stedet monteret i mejetær-
skeren derhjemme på gården. Det var også Børge, der stod for den lille fidus og det har Vagn aldrig
rigtig tilgivet ham…På et tidspunkt udtrykte Jens Kristians ene dreng stor beundring for dem gamle
Mercedes, og som stolt far ville han køre drengen en tur i bilen. Det blev rundt om Arup kirke, og da
de kom tilbage, spurgte Børge hvor langt de havde kørt. Godt det ikke blev længere, sagde han. For
jeg har afmonteret køleren…Jo, det kræver en bred tålmodighed at være broder til Børge Toft.

Foto:

De tre brødre har samme interesse, bor i samme by og er alle medlem af Thy Veteranbilklub.

En sjælden gæst herhjemme: Mercedes 170 DS diesel. Det er stjernen foran, der gør det hele, mener Jens Kristian Toft.

Den flotte Jaguar XK 120 fra 1954, som Vagn Toft har totalt renoveret.

En af de sidste engelske Sunbeam Rapiers tilhører Børge Toft.