Forside

Hvem er vi?

Bestyrelsen

Nøglepersoner

Hvad er sket siden sidste opdatering?

Nyt fra Bestyrelsen

Mindeord om Tove Pedersen

Aktuelt nu!

Link til vores
Facebookside


Kontakt:

Kalender

Beretninger

Gallerier

Handelspladsen

Nyt fra Motor-
historisk Sam-
råd


http://motorhistorisk.dk/

Links

Medlemsliste, køretøjsliste og køretøjsgalleri



Seneste opdatering 09.02.2018.
Webmaster

 

 

 

 

Klubbens Jubilæum.

Den store dag oprandt lørdag den. 19. juni 2016, hvor klubben skulle fejre sit 50 års jubilæum. Jeg var meget spændt, så jeg mødte
op 1 time før den officielle start. Det var et festligt syn at dreje ind på Hejrhøjvej. Klubbens nyindkøbte græsareal var omdannet til
en stor parkeringsplads, med 2 morgenfriske parkeringsvagter Poul Mejlgaard og Niels Jørgen Agerbo, som sørgede for at de
ankomne veteranbiler blev pakket sammen så alle kunne være på pladsen. Helt nede fra Tingstrupvej var der lavet flagalle´, ved
klubhuset var klubbens Ford AA lastbil og Thisted Bryghus's Ford Thames varebil opstillet. På parkeringspladsen var der opstillet
et stort festtelt hvor der var borde og stole til 220 gæster. Det var virkeligt et festligt syn.

         

Allerede kl. 10 20 var der ankommet 1 bus, 2 lastbiler, og 31 personbiler, og herefter begyndte det rent ud sagt at vælte ind, til trods
for at det var lidt køligt i vejret, tror jeg at jeg så svedperler på parkeringsvagternes pander. Herefter holdt jeg op med at tælle biler,
eller rettere sagt jeg prøvede, men måtte opgive, da det var som at tæller bier i en bisværm.

Præcis kl. 11. var der afgang på den planlagte køretur, der var udleveret kort, og det blev forsøgt at sende os af sted i grupper af
10. stk. Bjørn Kallesen førte an på turen og det var en rigtig fin tur, hvor vi kørte ad små veje, hvor vi ikke var til stor gene for den
øvrige trafik. Turen gik over Thorsted, Skinnerup, Hillerslev, Kåstrup, Ballerum, Hundstrup, Hjardemål, Hjardemål Klit. Til sidst
ankom vi til parkeringspladsen nedenfor Bulbjerg. Her stod formand Helge og fru Yrsa klar til at tage imod os, med et velkommen,
en sandwich og en Øl/vand. Her blev der så tid til at sparke dæk og få talt sammen på kryds og tværs, og da alle spiste og drak var
der mulighed for at foretage en optælling over køretøjer, og jeg kom til 91 køretøjer, heraf 2 lastbiler og 8 motorcykler. Da vi havde
fået snakket færdig og havde fået nok af den friske vesterhavsluft, blev næsen igen vendt mod Thisted og klubhuset, hvor vi igen blev
vist på plads af de friske parkeringsvagter. Kl. 14 var vi alle på plads og det begyndte at vælte ind med gæster. Jeg ville gerne have
kommet med et gæt på hvor mange gæster der var fra by og land, men det var helt umuligt, og jeg må nok igen ty til sammenligningen
med en bisværm, som har fundet en honningkrukke.

              

              

         

Tiden fra kl. 14 til kl. 17, hvor der skulle være middag fløj af sted. Jeg havde egentlig regnet med at jeg ville finde små indlæg til
dette referat, men hvor skulle jeg starte og hvor skulle jeg slutte, for hvis man ikke var tilstede var det vanskeligt at beskrive
stemningen, og der var bare så mange kendte medlemmer som man bare lige skulle veksle et par ord med, men der kom også
medlemmer som vi ikke ser her hver dag. Arkitekt Jens Olsen fra Thisted har været medlem af klubben i ca. 10 år, og han var
for første gang med til et af klubbens arrangementer. Det var rigtig dejligt at se hans Jaguar Xj5,3C fra 1977, det er en sjælden
2 døres vogn som kun blev lavet i 3 årgange, og han mener kun der er bevaret 12-14 stk. i hele verden. Bilen er med en 12 cylindret
motor. Han bruger den ikke særligt meget, i de 22 år som han har haft den, har han kun kørt 4-5.000 km. Så jeg håber at vi får den
at se igen, inden der er gået 10 år.

Medens der på pladsen blev sparket dæk, fortalt røverhistorier, beundret biler, opfrisket gamle minder og meget andet, var der i det
store festtelt underholdning ved Ballerum Tærskeværk med deres 8 mands store orkester. De underholdt med musik som passede til
årgangen af køretøjer og deres ejere. Teltet stod på parkeringspladsens grusbelægning, og det tror jeg var den eneste grund til at der
ikke blev danset, jeg så flere som havde vanskeligt ved at holde benene i ro. Samtidig blev klubbens lokaler/værksted/lager beskuet,
og med jævne mellemrum havde Anders Jensen og Børge Toft startet den gamle gasmotor, og dens hule dunk trak mange hen til
klubbens museum.

              

Inden vi gik i gang med middagen bød formanden velkommen, hvor han takkede medlemmerne for deres opbakning og minde om at
uden den opbakning, annoncørerne og sponsorerne, havde vi aldrig haft denne fantastiske klub som vi har i dag, og han håbede at vi
ville få nogle fornøjelige timer sammen. Middagen blev leveret af CHEFPEDELLENS GRILGRIS, med tilbehør, og der blev serveret
og spist i store mængder.

              

         

Ved 20. tiden begyndte det at tynde ud i gæsterne, de gamle biler skulle hjem inden det blev alt for sent, og mange have temmelig
langt hjem, men en lille kerne blev tilbage, og da jeg forlod pladsen havde Alfred Steffensen fundet harmonikaen, så det kan godt
være at det trak lidt ud for de sidste.

På et tidspunkt i løbet af dagen så jeg sved på formandens pande, og jeg forudser også enkelte svedperler på kassernes pande når
regningerne begynder at løbe ind. Men jeg er sikker på at vi alle vil se igennem fingre med dette til næste generalforsamling, når
regnskabet skal godkendes, når vi tænker på denne fantastiske dag, som blev afholdt uden vi skulle have pungen op af lommen.
Formanden bad mig dog nævne at Øl og Vand var sponsoreret af Thisted Bryghus, som tak for at onsdagsholdet er med til at holde
deres veteranbil kørende, Mange tak for det til THISTED BRYGHUS (og onsdagsholdet).

Jeg hørte flere af de gamle medlemmer der diskuterede om det var det rigtige tidspunkt der af afholdt jubilæum på, Flere mente først
det burde have været afholdt om 3 år for det var først i 1969 at veteranerne kom med i klubben, før den tid havde det udelukkende
været for ejere af Austin køretøjer. Jeg mener at det er rigtigt at markere klubbens start, og ellers må vi jo bare opfordre bestyrelsen
til at gentage det om 3 år, og jeg skulle hilse og sige at vi er klar hvis det skulle ske.

Jeg vil gerne rose bestyrelsen og alle deres hjælpere for det store stykke arbejde som de har lavet for at fejre denne dag, de fortjener
et stort tak. Det eneste jeg manglede var et Hurra for THY VETERANBIL KLUB. Men det kan jeg så råde bod på her
THY VETERANBIL KLUB længe leve Hurra, Hurra, Hurra og HURRA.

Lidt flere billeder herunder.

              

                                                                   

Der blev selvfølgelig taget mange flere billeder, og dem kan du se her:  
https://www.flickr.com/photos/97562005@N02/albums